Kids & Circulair

GASTLESSEN CIRCULAIRE ECONOMIE

Moeder Aarde is de oorsprong, het begin en het eind van alle leven. Zonder Aarde geen leven, zonder leven geen mensheid. De Aarde levert alle grondstoffen die mensen nodig hebben. Het probleem is dat we veel meer gebruiken dan zij kan leveren en – jammer maar helaas – op is op. In 2023 viel ‘earth overshoot day’, de dag waarop we de voorraad beschikbare grondstoffen voor het hele jaar hadden verbruikt, al op 2 augustus. Uiteraard zijn we de rest van het jaar gewoon op oude voet doorgegaan en dat leidde er in 2023 toe dat we maar liefst 1,7 keer meer grondstoffen verbruikt hebben dan er zijn. Simpel gezegd: om aan de vraag te voldoen hadden we in 2023 1,7 Aardes nodig. Maar er is er maar één!

Kids & Circulair biedt lesprogramma’s aan voor basis-, middelbaar- én hoger onderwijs. En dat is keiharde noodzaak want onderweg naar 2050 gaat er veel veranderen in de manier waarop we met Moeder Aarde en onze producten omgaan.

Meer weten? Stuur een mail naar laura@kidsencirculair.nl

Basisonderwijs, Onze Toekomst = Circulair

Als we Moeder Aarde als ijkpunt nemen, kunnen we zelfs onze allerjongsten helpen bij het ontwikkelen van de broodnodige circulaire mindset.

We onderzoeken de kringloop van de natuur en nemen dit als uitgangspunt voor onze gebruiksvoorwerpen. Welke materialen worden er gebruikt bij het ontwerpen van een tafel, pen of laptop? Hebben we het eigenlijk echt wel nodig en wat doen we ermee als het afval wordt?

In deze interactieve gastlessen, met een programma voor de onder- midden- en bovenbouw reizen we naar onze circulaire toekomst.

Meer weten? Stuur een mail naar laura@kidsencirculair.nl

Middelbaar Onderwijs, Circulaire Economie

Afval: plastic, kleding, elektronische apparatuur … Wat kunnen we zelf doen om een circulaire mindset te creëren en onze huidige lineaire wegwerpmaatschappij bij het grofvuil te zetten?

Deze leeftijdsgroep bezit veel gadgets waarvan de grondstoffen uitgeput raken. Door te debatteren aan de hand van duurzame ontwikkelingen verandert een gesprek in mindmappen en ontwerpen van een circulaire wereld. Dit doen we aan de hand van een project. Uiteraard passen we de inhoud van de les(sen) aan naar actuele of regionale thema’s.

Meer weten? Stuur een mail naar laura@kidsencirculair.nl

Hoger Onderwijs, Circulaire Economie

Alles om ons heen is door iemand ontworpen: de kleding die we dragen, de gebouwen waarin we leven, zelfs de manier waarop we aan ons voedsel komen is ontworpen door specialisten. Dat betekent tegelijkertijd dat we deze zaken ook opnieuw vorm kunnen geven. De R-ladder is daarbij een uitstekend hulpmiddel.

De eerste stap op de R-ladder is jezelf afvragen ‘heb ik het wel echt nodig?’. De tweede stap is om opnieuw na te denken over het product zelf. Hoe zou het businessmodel van een product eruit zien als je er geen economisch eigenaar van wordt maar een gebruiksrecht huurt? Op welke manieren zou je als bedrijf een koelkast of een auto, een koffiezetapparaat of bijvoorbeeld een televisie kunnen ontwerpen die je ‘verhuurt’ aan de gebruiker en die je daarna weer terugkrijgt? Hoe zouden in dat geval design, productie, business model(len), succesfactoren of marketing verschillen van de huidige processen?

We gaan projectmatig aan de gang met de opdracht waarbij we uitgaan van een circulaire maatschappij. Daarbij komen alle facetten van economische en maatschappelijke waarde(n) vermeerdering uitgebreid aan bod.

Meer weten? Stuur een mail naar laura@kidsencirculair.nl